FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt04/02/2020

Får privata verksamheter kamerabevaka?

Hej!

Har en fråga angående realtidsbevakning över gästerna och personal på ett kafé. Syftet med kamerabevakningen är att se vad som händer i kafé i realtid, alltså spelas inget material in. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Privata verksamheter (till exempel ett kafé) behöver inte längre tillstånd för att kamerabevaka (7 § kamerabevakningslagen). Kamerabevakning är alltså laglig för privata verksamheter. Den som kamerabevakar (i det här fallet kafét) måste lämna tydlig information om att platsen bevakas, till exempel genom att sätta upp en skylt (15 § kamerabevakningslagen). Den som kamerabevakar har dessutom ett ansvar för att behandla personuppgifter på ett korrekt sätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare