Får privat hyresvärd säga upp hyresavtal på bestämd tid före dess utgång?

Hej,

har en bekant som hyr ett hus i Strömstad . Hyresvärd önskar att sälja detta hus och önskar att annulera kontrakten innan denna går ut på datum . (- hyra är betald värje månad till rätt tid )

Hur är svensk lag angående uppsägning av hyreskontrakt innan avtalsdatum ?

är det så att hyresvärd kan annulera hyreskontrakt när som helst om hyresvärd endast hyr ut till en hyresgäst , men ej om hyresvärd hyr ut till olika hyresgäster ,som ett företag ?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du undrar om en privat hyresvärd kan säga upp ett hyresavtal som gäller för en viss (bestämd) tid innan avtalstiden löpt ut. Är det en privatperson som hyr ut sitt hus gäller lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad. Då gäller att ett hyresavtal som gäller för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut, se 3 §. Enligt samma paragraf gäller att ett sådant avtal också får sägas upp för att upphöra att gälla före den tidpunkt som står i avtalet. Från hyresvärdens sida gäller då tre månaders uppsägningstid, om inte längre uppsägningstid har avtalats, se andra stycket. Så precis som du är inne på gäller förmånligare regler när det är en privatperson som hyr ut en bostad än om det är en "vanlig" hyresvärd. För vanliga hyresavtal gäller i stället 12 kap. jordabalken, den så kallade hyreslagen och då får ett hyresavtal som gäller för bestämd tid inte sägas upp i förtid.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare