FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis15/06/2020

Får polis gå in i lägenhet utan tillstånd?

Har civilklädda poliser rätt att gå in i en lägenhet utan tillstånd?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Polislag (1984:387), nedan kallad PolisL, och till Rättegångsbalk (1942:740), nedan kallad RB.

Polisen har rätt att gå in i en persons bostad utan tillstånd om polisen ska göra en husrannsakan (20 § PolisL) eller om det finns anledning att tro att det finns någon i bostaden som är avliden, medvetslös eller det är en nödsituation och personen i nöd är oförmögen att tillkalla hjälp (21 § PolisL).

Att polisen är civilklädd spelar ingen roll utan polisen har samma befogenheter oavsett om de har på sig sin uniform eller inte.

Mer om husrannsakan i bostad

Bestämmelser om husrannsakan finns i kapitel 28 RB. Polisen får göra en husrannsakan i en bostad om polisen har anledning att tro att det har begåtts ett brott som kan leda till ett fängelsestraff. Polisen får då gå in i en persons bostad för att t.ex. leta efter föremål som kan beslagtas eller för att leta efter andra bevis om personen är skäligen misstänkt för brottet (vilket är den lägre misstankegraden) (28 kapitlet 1 § första och andra stycket RB).

Polisen får även gå in i en bostad som inte tillhör den som är skäligen misstänkt för brottet om det är så att brottet har begåtts i bostaden, om den misstänkte gärningspersonen har gripits i bostaden eller om det finns synnerlig anledning att tro att det finns t.ex. föremål som kan tas i beslag i bostaden eller att det finns annat av värde för utredningen (28 kapitlet 1 § andra stycket RB). För att det ska finnas en synnerlig anledning krävs det att det finns faktiska omständigheter som talar för att man ska hitta ett föremål eller annat av värde för utredningen om man genomför husrannsakan.

Husrannsakan får också ske om polisen ska gripa, anhålla eller häkta en person. Detsamma gäller om polisen ska hämta en person till förhör eller inställelse hos rätten eller om personen ska kroppsvisiteras. Polisen får då gå in en bostad som de misstänker att den här personen befinner sig i (28 kapitlet 2 § RB).

Det kan också sägas att husrannsakan endast får beslutas om det kan anses vara proportionerligt till det intrång som görs (28 kapitlet 3a § RB). Det polisen förväntar sig få ut av husrannsakan som t.ex. hitta bevis för ett begånget brott eller gripa en misstänkt person och den nytta som detta leder till ska alltså väga mer än det intrång som den personen som äger bostaden utsätts för.

Sammanfattning

Civilklädda poliser har rätt att gå in i en lägenhet utan tillstånd om de ska göra en husrannsakan eller om de misstänker att det finns en avliden person, en medvetslös person eller en person som behöver hjälp i lägenheten. Om ingen av omständigheterna ovan föreligger får polisen inte gå in i lägenheten utan tillstånd/samtycke från den som bor i bostaden.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss här på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare