FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis17/05/2019

Får polisen felparkera?

Får en polis ställa sig på en trottoar i 10 minuter med motorn på för att ett av de två poliserna i bilen ska in och köpa mat på en grekisk restaurang? De borde väl behöva parkera som vanligt folk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Trafikregler och parkeringsregler gäller såväl för polisen som andra medborgare. Det kan finnas skäl då det är motiverat att polisen bryter mot trafik- och parkeringsregler (till exempel under utryckning). Däremot har polisen inte rätt att parkera på trottoaren för att de ska handla mat.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare