Får polisen beslagta målsägandes mobiltelefon hur länge de vill?

Får polisen beslagta ens telefon hur länge de vill även från offret

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om polisen får beslagta en mobiltelefon tillhörande målsäganden och i sådana fall hur länge de får hålla telefonen i beslag.

Polisen får ta målsägandens mobiltelefon i beslag

Regler om beslag återfinns i rättegångsbalkens (RB) 27 kapitel. Av 27 kap 1 § RB framgår att ett föremål får tas i beslag om det kan antas ha betydelse för utredningen av ett brott. Även föremål som tillhör annan än den misstänkte får tas i beslag om det kan antas ha betydelse för utredningen.

Åklagaren har rätt att be polisman att ta ett påträffat föremål i beslag enligt 27 kap 4 § andra stycket RB. Även rätten kan besluta om att beslagta ett föremål, på yrkande av undersökningsledaren eller åklagaren. Detta följer av 27 kap 5 § RB. Om polisen utan rättens eller åklagarens inblandning beslutat att mobilen skulle beslagtas, kan du enligt 27 kap 6 § RB begära att rätten ska pröva beslaget. Beslaget ska då prövas inför rätten så snart det är möjligt

Polisen får beslagta mobiltelefonen så länge de behöver det

Det finns inte någon tidsgräns på hur länge polisen kan hålla mobiltelefonen i beslag. Så länge den som föremål är relevant i utredningen kommer polisen ha anledning till att ha den i beslag.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare