FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2018

Får polis provköra fordon trots att man nekat dem tillträde?

Jag frågar åt kompisar som då framför A-traktorer, ser inte hurvida den är laglig eller ej är relevant, hursom ställer jag då frågan kring om en polis får provköra? Vet att poliser får göra besiktning på plats som även innehåller en provkörning, dock vet jag även att dom kan neka tillträde till deras fordon sålänge polis ej har husrannsakan, hur funkar det egentligen? Kan dom provköra trots att dom nekat tillträde?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Polis får stanna fordon för att kontrollera fordon (22 § polislagen.). En polis får kontrollera fordon så att de kan framföras säkert i trafiken (2 kap. 11 § fordonslagen.).

Polisen får under en sådan kontroll även tillträde till fordonet inklusive dess slutna förvaringsställen, såsom bagagelucka och liknande. Under en sådan kontroll får polis också provköra fordonet. (3 kap. 3 § fordonslagen och 3 kap. 4 § fordonslagen.).

Om man hindrar eller försvårar en sån kontroll kan man dömas till böter (5 kap. 1 § fordonslagen.).

Husrannsakan får polisen göra när de misstänker att ett brott begåtts för vilket det följer 2 års fängelse (28 kap. 1 § rättegångsbalken.). Husrannsakan beslutas av åklagare, rätten eller vid fara i dröjsmål t.ex. att någon får tid att gömma något, får polis på plats besluta om husrannsakan (28 kap. 4–5 §§ rättegångsbalken.).

Så för att besvara din fråga, polis har möjlighet att provköra fordon även om man nekat dem tillträde i ett första skede och om man nekar polisen tillträde kan det leda till böter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare