FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess11/03/2018

Får personal inom socialtjänsten meddela annan om barn far illa?

Hej!

Vad gäller beträffande sekretess om personal inom socialtjänsten träffar någon som kan antas vara sjutton år under förhållanden som uppenbarligen innebär en överhängande och allvarlig risk för den unges hälsa eller utveckling?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 26 kap. 1 § offentlighet och sekretesslagen (OSL) framgår det att sekretess gäller inom socialtjänsten för uppgifter om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att sekretessen kan röjas utan att den enskilde eller dennes närstående lider men.

Det finns dock en del undantagsbestämmelser som kan vara av intresse.

Av 26 kap. 9 § OSL framgår det även att socialtjänsten får lämna uppgifter till en annan myndighet inom hälso- och sjukvården om det behövs för att ge den enskilde nödvändig vård, behandling eller annat stöd. Förevarande lagrum är dock tillämplig på barn som far illa, personer med missbruksproblem och patienter som vårdas enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård eller lagen om rättspsykiatrisk vård. Det finns ytterligare sekretessbrytande bestämmelser föreskrivet i 26 kap. 9a-10 §§ OSL.

I det fall barn som far illa får alltså personal inom socialtjänsten meddela detta till annan myndighet.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare