FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/03/2018

Får passagere fotograferas av fartkamera?

Har en vän, som varit passagerare i en bil och blivit fotograferad av polisens fartkamera. Bilden har identifierats med körkortsfoto och skickats hem till vännens adress. Får polisen identifiera passagerare med hälp av fartkamera. Kränker inte det integriteten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ett par bestämmelser avseende fotografering man måste förhålla sig till. Först kan nämnas:

1. Kränkande fotografering innefattar fotografering som sker olovligen och i hemlighet. Den fotograferade ska dessutom befinna sig på en plats som tillhör hans eller hennes privata miljö eller som annars är avsedd för särskilt privata förhållanden. Den som döms kan få böter eller upp till två års fängelse. (HÄR) Det är även brottsligt att göra intrång i någon annans privatliv genom att sprida bilder, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör (4 kap. 6a§ och 6c § brottsbalken).

2. Förtal: Även spridande av sexuella bilder på någon annan kan vara förtal. Det är då själva spridandet av bilderna som är brottsligt om det åsyftar att utsätta personen för andras missaktning. (HÄR)

Det finns alltså ingen lagreglering som stadgar, att personer i passagerarsäte inte får bli fotograferad. Passagerare ska dock maskeras vid fotografering genomförd med fartkamera. Har detta inte skett, kan jag emellertid ge som råd, att personen upprättar en anmälan till JO, för att se om denne anser att polisen förfarit felaktigt vid uteblivande av sådan maskering.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare