FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/05/2019

Får passagerare förtära alkohol i bilen?

Förtäring av alkohol i bil av passagerare.

Är det lagligt att en passagerare förtär alkohol i bilen medans föraren kör och är opåverkad? om inte, är det lagligt att ha öppnade/öppna behållare med alkohol i bilen?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast om den som kör bilen påverkad av alkohol eller narkotika som kan begå brottet rattfylleri (4 § lag om straff för vissa trafikbrott). Passagerarna i bilen kan således förtära alkohol utan att begå något brott. Det är inte heller olagligt att ha alkohol i bilen.

Rattfylleri tar alltså endast sikte på om föraren av bilen har druckit alkohol eller brukat narkotika.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare