Får mrkoll.se publicera information om privatpersoner?

Hej!

Jag undrar angående information som läggs ut offentligt på nätet och nu om mej? Har vem som helst rätt att lägga ut med telefonnummer, adress, intressen, årsinkomst och om jag bor ensam m.m? Undrar om det här "företaget" mrkoll.se är seriöst och/eller har rätt till detta? Känns verkligen obehagligt och kränkande.

Hoppas på svar

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den aktuella hemsidan publicerar information om privatpersoner ur en databas som innehåller uppgifter som är offentliga. Offentliga uppgifter är bland annat sådana uppgifter som du listar i din fråga. Hemsidan mrkoll.se har ansökt och beviljats ett så kallat utgivningsbevis för databasen. Vem som helst kan ansöka om ett utgivningsbevis men för att få ett sådant bevis krävs bland annat att en ansvarig utgivare har utsetts och att överföringen av uppgifterna utgår från Sverige, se 1 kap 9 § yttrandefrihetsgrundlagen (här). Att hemsidan har ett utgivningsbevis innebär att den har ett grundlagsskydd som gör att det är tillåtet att publicera uppgifter som du nämner i frågan.

En hemsida som har ett utgivningsbevis har ett grundlagsskydd som gör att det i huvudsak är tillåtet att publicera uppgifter som dessa. Eftersom MrKoll har utgivningsbevis omfattas den inte heller av GDPR (dataskyddsförordningen) då förordningen tillåter att medlemsländerna gör undantag från reglerna om hantering av personuppgifter, om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet. Det är alltså en laglig verksamhet eftersom det finns ett utgivningsbevis.

Tillsyn
Jag vill dock nämna att datainspektionen i december 2018 inledde en tillsyn mot bolaget som driver hemsidan mrkoll.se. Datainspektionen har nämligen observerat att hemsidan berättar om privatpersoner har betalningsanmärkningar. Detta skulle kunna innebära att MrKoll bedriver upplysningsverksamhet vilket skulle innebära att kreditupplysningslagen (här) gäller även om verksamheten är grundlagsskyddad. Det skulle i sin tur kunna innebära att att GDPR ändå skulle gälla även för hemsidan, vilket skulle ställa höga krav på hur hemsidan får publicera personuppgifter. Datainspektionen har ännu inte fattat beslut i ärendet men det kommer att publiceras på deras hemsida (här).

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare