Får minderårig servera alkohol på bröllop?

Hej

Min dotter som är 16 år samt hennes två jämngamla väninnor har blivit tillfrågade om att hjälpa till på ett bröllop med servering och avplockande. Då det är ett bröllop så anar jag att det finns alkohol. Vad gäller för min dotter får hon hälla upp ett glas vin eller öl?

Tacksam för svar

P Löfberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller inhyrning av en minderårig till servering måste personen under 18 år ha vårdnadshavarens godkännande för att arbeta, dvs. din eller någon annan vårdnadshavares godkännande. Det står i 6 kap. 12 §. På en privat tillställning (vilket ett bröllop betraktas som) är det okej att ha servering av en minderårig om det sker under uppsikt av vuxna och ordnade former. Dock är det alltid den som är vuxen och anordnade av festen som har det yttersta ansvaret.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare