Får min son ärva sin halvbror?

Hej

Min sons halvbror avslutade sitt liv,

Min sons halvbrors far är avliden, han hade inga barn,

Ärver min son något?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv besvaras med hjälp av ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kap. 1 § ÄB ska bröstarvingar, alltså barn, ärva sina föräldrar först och främst. Om det inte finns några barn i livet ska barnbarnen ärva.

Om det inte finns någon i denna arvsklass går man vidare till 2 kap. 2 §. Av denna framgår att föräldrar ska ärva sitt barn, om denne avlider innan dem. Om föräldrarna inte är i livet ska syskonen ärva.

Om det finns halvsyskon efter arvlåtaren så ska de tillsammans med helsyskonen (eller helsyskonens barn) ta det arv som skulle tillfallit halvsyskonets förälder. Om det inte finns några helsyskonen och båda föräldrarna är avlidna så ska halvsyskonet ärva allt.

Om det båda finns hel- och halvsyskonen så ska halvsyskonet endast ärva sin förälders del. T.ex. får han ärva 50 % av pappan och helsyskonen får ärva 50 % av pappans del och 100 % av mammans del. Fördelningen bli alltså som följande: Helsyskonet får 75 % av arvet och halvsyskonet får 25 % av arvet.

Om din son är det enda syskonet och det inte finns några föräldrar till den avlidne i livet, får han hela arvet (förutsatt att den avlidne inte har barn eller barnbarn).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare