FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/05/2020

Får min sambo "kasta ut" min son?

sambo vill kasta ut min son när han blir 18 år har rätt att göra så?Han har inge inkomst för tillfälligt ännu

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Föräldrar har en försörjningsplikt gentemot sina barn fram tills barnet fyllt 18 eller gått ut grund- eller gymnasieskolan fram tills 21 års ålder, 7 kap 1§ FB. Har ditt barn gått ut skolan och är 18 år kan man alltså kräva att han flyttar hemifrån eller betalar för sig.

Om jag förstår frågan rätt så rör det sig här dock om att din sambo vill att din son ska flytta ut. När det inte längre finns någon försörjningsplikt blir sonen juridiskt sätt "inneboende" hos dig och din sambo, han har därmed inget besittningsskydd till att bo kvar. Däremot, i och med att du och din sambo verkar vara oense huruvida sin son får bo kvar eller ej behöver vi även titta på vem som äger boendet.

Är det din sambo som äger lägenheten eller huset och det inte finns något hyresavtal sonen och sambon emellan, får sambon "kasta ut" din son. Har ni däremot delat boende eller att du står som ägare kan din sambo däremot inte ta något sådant beslut själv.

Även om sambon juridiskt sätt skulle ha rätt att vräka sin son skulle jag dock råda att komma överens på annat sätt än att blanda in juridiken.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare