Får min läkare tvinga mig att ändra min medicinering till det sämre?

Jag har fått en ny läkare som ändrar min medicinering som jag stått på i 15 år och som jag mår hyfsat bra av, jag har bl.a. nervsmärtor och mot dem finns inte något riktigt bra läkemedel. Min läkare vill tvinga mig till utsättning av alla min läkemedel med hjälp av utsättnings läkemedel som gör att jag mår mycket dåligt både fysiskt och psykiskt. Jag har svåra smärtor och står därför på en ganska stor smärtstillande behandling sedan 15 år tillbaka. Har även ångestdämpande medicinering som ursprungligen ordinerades av psykiatriker, min psykiska medicinering togs över av min tidigare allmänpraktiserande läkare eftersom jag hade en fungerande psykisk behandling som min egen läkare kunde ta över enligt min psykiatriker och detta godtogs av min läkare. Jag är 76 är gammal och både min psykiska och fysiska hälsa är mycket dålig och jag är alltså mycket skör. Min fråga är alltså om en ny läkare som inte känner mig får lov att ändra min medicinering till det sämre för mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från den generella regleringen i mitt svar och rådgiva dig hur du kan gå tillväga för att tillvarata dina rättigheter.

Regleringen

Hälso- och sjukvården i Sverige utgår från en stark princip om samtycke. Med det menas att patienten självbestämmande och integritet ska respekteras. Vidare ska hälso- och sjukvården så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Det framkommer av bl.a 4 och 5 kap patientlagen (PL).

Med det sagt har du som patient inte möjlighet att välja fritt vilken vård du vill ha, utan det är alltid upp till sjukvårdspersonalen att avgöra vilken som är den mest lämpliga vården för just dig. Däremot ska vården ske i samråd med dig som patient och du ska ges delaktighet och din självbestämmanderätt och integritet ska respekteras.

Utifrån vad du beskriver i din fråga så kan inte din läkare tvinga dig till någonting, enligt lag. Utan vården ska ges med utgångspunkt av ovanstående reglering.

Om du är missnöjd med vården

Om du som patient känner dig missnöjd med den vård du fått finns det möjlighet att vända sig till patientnämnden. Patientnämnden är en fristående instans som enligt lag ska finnas i alla regioner. De kan hjälpa dig att föra fram dina klagomål. Vårdgivaren är skyldig att bemöta dina klagomål enligt 8b § Patientsäkerhetslagen (PSL).

Jag bifogar en länk där du kan läsa vidare om hur du kan gå tillväga för att framföra dina klagomål, HÄR.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare