Får min hyresgäst starta konkurrerande verksamhet?

Hej,

Jag driver en pizzeria som säljer pizza, kebab och sallader. Jag delar fastighet med en relativt stor matvarubutik. Ägaren till matvarubutiken är min hyresvärd. Nu har matvarubutiken startat en "Pizza i butik" där man kan beställa en nygräddad pizza som gräddas i butiken. Pizzorna görs med färska råvaror dvs precis som en traditionella pizzeria gör sina pizzor.

Detta påverkar min verksamhet otroligt mycket i negativ bemärkelse med förlorad inkomst. Kan jag angripa detta juridiskt?

Lawline svarar

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Lagregler som kan begränsa hyresvärdens rätt att starta konkurrerande verksamhet?

Det finns inga specifika lagregler som begränsar en hyresgäst rätt att bedriva konkurrerande verksamhet. Det hela avgörs genom en analys och tolkning av innebörden av ert ingångna hyresavtal. Hyresvärd och hyresgäst förbinder sig att göra det som har utlovats i hyresavtalet. För att vinna framgång med att stoppa den konkurrerande verksamheten behöver du typiskt sett peka på ett villkor i ert hyresavtal som begränsar din hyresgästs möjlighet att konkurrerande verksamhet.

Du måste bevisa att hyresvärden gör fel avtalsrättsligt genom att starta konkurrerande verksamhet. Har ni infört något sådant villkor i ert hyresavtal, har du goda chanser att göra gällande detta. Har ni inte infört något sådant villkor, måste du visa att ni båda hade tänkt er ett sådant förbud när ni ingick hyresavtalet, trots att ni inte införde det i avtalet. Dina chanser att vinna framgång gällande att stoppa den konkurrerande verksamheten är tyvärr små om du inte kan stödja dig på ett skriftligt villkor i hyresavtalet.

Vänligen,

Joakim SynnergrenRådgivare