FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/07/2021

Får min före detta fru behålla mitt efternamn när hon gifter om sig?

Hej

Mitt efternamn är X vilket jag och min exfru är ensamma om att heta. Vårt gemensamma barn heter också detta. Namnet tillhör mig. Nu kommer frågan.

Min exfru ska gifta om sig, får hon då behålla mitt namn som efternamn eller som dubbelefternamn med hennes nya mans efternamn?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap ingås behåller vardera make sitt efternamn och för att uppnå namngemenskap kan ett namnbyte göras. Den ena maken kan antingen byta till den andra makens efternamn eller så byter båda makarna till ett dubbelt efternamn som består av det egna efternamnet och makens efternamn (12 § lagen om personnamn). Däremot är det inte möjligt att byta till ett efternamn som den andra maken har burit tidigare, om namnet bärs av färre än 2 000 personer (16 § lagen om personnamn).

Det finns dessvärre inget hinder mot att byta till ett efternamn som den andra maken har förvärvat genom ett tidigare äktenskap så länge denne fortfarande bär namnet. Regeringen tog bort förbudet mot att föra vidare ett giftasnamn i och med lagändringen som trädde i kraft år 2017 (prop. 2015/16:180). Din före detta fru får alltså behålla ditt efternamn eller behålla det i ett dubbelefternamn med hennes nya mans efternamn.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare