Får min dotters sambo rätt till lägenheten jag köpt med henne?

Hej,

Ställde precis nedan fråga ;

"Jag har köpt en bostadsrätt som jag äger tillsammans med min dotter. Jag äger 90% och hon 10%. Hon bor där med sin sambo. Jag behöver se till att han inte får pengar eller lgh vid en eventuell separation."

Glömde nämna att jag har betalat 500 000 kontant som insats i lägenheten och de pengarna skall tillfalla min dotter som ett förskott på arv och vara personlig egendom.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om din dotters sambo har rätt till värdet av eller lägenheten vid en eventuell separation, och vad enskild egendom är.

Samboegendom

Det som en sambo har rätt till när ett samboförhållande upphör är hälften av samboegendomen efter avdrag för skulder (sambolagen 3 § och 14 §). Det är alltså en skillnad mellan vad som ska delas på om man är sambor eller gifta. Bara sambornas gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning kan vara samboegendom (sambolagen 3 §). Om din dotter och du förvärvade lägenheten innan hon blev tillsammans med sin sambo förvärvades den inte för deras gemensamma användning, och därför kan den inte räknas som samboegendom sambolagen 3 §.

Enskild egendom

Om man gifter sig är allt man äger med i bodelningen när äktenskapet upphör, men det finns undantag för personliga tillhörigheter (Äktenskapsbalken (ÄktB) 10 kap. 2 §) och enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1 §). Vad som är enskild egendom behöver framgå, exempelvis i ett giltigt äktenskapsförord eller ett gåvobrev (Äktb 7 kap. 2 §). Min rekommendation är att vända er till en jurist som kan hjälpa er att formulera handlingar och förklara utifrån just era omständigheter.

Sammanfattning

Om lägenheten inte förvärvades för din dotter och hennes sambos gemensamma användning är den inte samboegendom. Då har inte hennes sambo någon rätt till lägenheten när samboförhållandet tar slut. Det är annorlunda om de gifter sig. Då kan ni behöva specificera vad som gäller för att hon ska behålla lägenheten efter att äktenskapet tar slut. Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Felix HöglundRådgivare