Får min arbetstagare förbjuda mig att prata om vissa saker under kontorstid?

Hej,

Min chef förbjuder mig från att prata med mina kollegor om saker som inte är arbetsrelaterat under kontorstid.

Kan han göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Yttrandefriheten är en våra grundlagar och innebär förenklat att du har rätt att framföra de åsikter du har. Däremot har du som arbetstagare en långtgående lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare, en plikt som börjar från och med det att du skrev på ditt kontrakt tills anställningsförhållandet upphör. Du har som arbetstagare självfallet rätt till din yttrandefrihet (tex att prata med dina kollegor om saker som inte är arbetsrelaterade) men din arbetsgivare har samtidigt rätt att ingripa om ni som arbetstagare går över gränsen för vad som kan anses tillåtet. Att prata om saker som inte är arbetsrelaterade under kontorstid låter inte som något din chef kan utfärda något generellt förbud om.

För att kunna säga upp en arbetstagare för personliga skäl (vilket detta i så fall tycks vara) måste uppsägningen vara saklig enligt 7 § LAS. Att ni på jobbet inte bara pratar om arbetsrelaterade ämnen skulle med hög sannolikhet ej anses falla in under kravet "saklig".

Det är även viktigt att betona att arbetsgivaren har en arbetsledningsrätt, vilket är en grundläggande princip inom arbetsrätten även om den inte uttryckligen återfinns i lagen. Exempel på frågor inom arbetsledningsrätten är hur arbetet ska utföras och vilka föreskrifter och policys som ska tas fram. Emellertid finns begränsningar av denna rätt, vilket bland annat skulle kunna vara regler i lagstiftning, exempelvis yttrandefriheten. Du bör tänka på att lojalitetsplikten innebär att en ska undvika att prata och agera på ett sätt som kan skada arbetsgivaren (tex genom att klaga och därmed riskera att skada arbetsgivarens rykte). Dock uppfattar jag inte att det är så i ditt fall och därmed borde det inte vara något större problem, rent juridiskt, att du pratar med dina kollegor om annat än arbetsrelaterade ämnen på er arbetsplats.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig till Lawline om du har ytterligare frågor!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare