Får min 15-åriga son köra traktor trots att körkortet är indraget?

Min son är 15 år har fått sitt moped kort indraget på 4 månader får han köra traktor på åkrar och transportera redskap mellan åkrar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Traktorer delas in i två undergrupper: traktor A och traktor B (se 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner). Det framgår inte av din fråga vilken typ av traktor du syftar på och jag kommer därför att kort redogöra för dem båda.

För att få köra traktor A måste man ha fyllt 15 år och ha traktorkort, körkort med AM-behörighet eller högre (se 2 kap 2 § första stycket körkortslagen (1998:488) (KkL)). Undantag från kravet på körkort görs för körning som avser en kortare sträcka för färd till eller från arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller liknande ändamål. Det finns ingen bestämd gräns för vad en kort sträcka utgör, utan en bedömning görs i fall till fall. Din son torde således vara tillåten att köra en kortare sträcka över en åker eller liknande.

Det ställs lägre krav på någon som vill köra typ A än typ B. För att få köra traktor B krävs som lägst B-körkort (se 2 kap 2 § andra stycket KkL).

Från detta görs ett undantag som innebär att man utan att ha giltigt körkort får köra fordon inom ett inhägnat område (2 kap. 10 § KkL). Några föreskrifter om vad som menas med "inhägnat område" finns inte, men de områden som avses är sådana där faran för övriga trafikanter får anses ringa genom att det inte förekommer någon allmän trafik. Per definition torde en åker inte utgöra ett inhägnat område och bestämmelsen ger inte din son rätt att köra traktor utan körkort.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare