Får man vara sambo trots att man är gift?

Min man och jag är gifta sedan 20 år och nu har han blivit sambo med sin nya tjej, är detta lagligt? Är det något straff för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ett förbud att gifta sig med någon annan om man redan är gift, däremot finns det inget förbud mot att flytta samman med någon annan under äktenskapet. Det är således varken brottsligt eller straffbart för din man att bli sambo med en annan kvinna trots att ni är gifta. Däremot gäller inte sambolagen mellan din man och den andra kvinnan för det fall att de skulle separera. Sambolagen gäller endast för sambor som inte redan är gifta; dock är sambolagen endast något som reglerar mellan sambor och inget du kan åberopa som hans fru.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare