Får man utfärda böter som förening?

Hej!

Jag undrar om en förening, t.ex. en idrottsförening, har laglig rätt att utfärda böter?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så är din fråga om en förening kan utfärda parkeringsböter. Det är enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering 1 § tillåtet för en fastighetsägare att ta ut en avgift, så kallad kontrollavgift, om någon har parkerat i strid med förbud eller villkor som ägaren beslutat.

Skulle det däremot vara på allmän mark är det polismän, kommunala parkeringsvakter och personal från bevakningsföretag som har fått kommunalt förordnade som parkeringsvakter som har rätt att utfärda avgifter för felparkerade fordon, lag om felparkeringsavgift 5 § samt lag om kommunal parkeringsövervakning.

Alltså: Äger ni marken som föreningens lokal ligger på och någon felparkerar där kan ni utfärda böter men inte om det område du syftar på är allmän mark.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare