Får man tillbaka sitt körkort om man frias för åtal om grovt rattfylleri

Hej. Blev tagen av polisen och det resulterade i åtal för Ringa Narkotikabrott Vårdslöshet i trafik och Grov Drograttfylla. Men. Jag var utanför bilen en stund innan polisen kom till platsen ca 3-5 min efter färd så det är ju inte ställt bortom allt rimligt tvivel att jag kan ha intagit narkotikan efter färd. Om jag blir friad från Grov Drograttfylla. Får jag tillbaka mitt körkort då direkt eller det är spärrtiden på 12 månader som Transportstyrelsen satte som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Körkorts återkallelse:
Ett körkort återkallas bland annat i det fall körkortsinnehavaren gör sig skyldig till grovt rattfylleri. Se 5 kap. 3 § körkortslagen. Detta förutsätter alltså att man som körkortsinnehavare blivit dömd för grovt rattfylleri för att det ska gå att dra in körkortet.

Ett körkort kan dock återkallas tills vidare i avvaktan på att en dom kommer. För att få göra detta krävs att det finns sannolika skäl för att slutlig bedömning kommer leda till att körkortet dras in. Sannolika skäl innebär att det finns stark anledning att anta brottet. Tillsvidaretiden ska vara densamma som vad som framgår om spärrtid, alltså för grovt rattfylleri minst ett år (12 månader) och högst 3 år. Se 5 kap. 5 § och 5 kap. 6 § körkortslagen.

Vad innebär detta?
Ditt körkort har blivit indraget tillsvidare i väntan på dom. Skulle din dom leda till ett friande på punkten grovt rattfylleri finns inte längre skäl att hålla inne ditt körkort. Tillsvidarebeslutet ska alltså då upphävas.

Viktigt att tänka på är att det är två olika beslutande organ som avgör. Dels tingsrätten om frågan om brott begåtts, dels transportstyrelsen om frågan om körkortet ska dras in. Om du får en friande dom får du vända dig till transportstyrelsen och begära en omprövning i saken om återkallelse. Detta då det som sagt är transportstyrelsen och inte tingsrätten som prövar den frågan.

Om du vill ha mer rådgivning i frågan rekommenderar jag att du tar kontakt med transportstyrelsen. kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas att detta svar hjälpte dig. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare