FrågaPROCESSRÄTTVittna13/12/2017

Får man tiga som vittne?

Vad händer om man blir kallad som vittne men säger sig inte komma ihåg vad som hänt i rätten men har tidigare i två polisförhör uppgett detaljerade uppgifter av vad som skedde i det aktuella fallet?!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Innan man vittnar får man i regel avlägga en s.k. vittnesed. Denna ed lyder som följer:

"Jag (ditt namn) lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller

När man som vittne har avlagt vittneseden så talar man under straffansvar vilket innebär att man måste tala sanning och alltså inte ljuga. Skulle man ljuga inför rätten så kan man bli dömd för mened som anses vara ett allvarligt brott. Det är alltså väldigt viktigt att man talar sanning när man agerar vittne, särskilt under ed.

Kommer du inte ihåg vad som har hänt är det viktigt att du säger att du inte minns, detta trots att det finns polisförhör med dig i samband med händelsen där du berättat vad du vittnat till. Det finns alltid en risk att vittnet inte kommer ihåg vad som har hänt då det ofta har gått en ganska lång tid mellan själva händelsen och rättegången.

Skulle du vägra att berätta vad som har hänt, alltså om du öppet förklarar att du vägrar att berätta vad du kommer ihåg så riskerar du enligt 35 kap 21 § Rättegångsbalken att betala ett vite eller att bli häktad.

Det finns dock två omständigheter som gör att man kan tiga under en rättegång som vittne. Dessa omständigheter är 1) om du genom att berätta skulle avslöja att du själv eller någon i din familj har begått en brottslig gärning eller begått en vanärande handling, samt 2) om du genom att berätta skulle avslöja en yrkeshemlighet.

Sammanfattningsvis: minns man inte vad som har hänt så måste man säga det när man vittnar. Minns man dock vad som har hänt men vägrar att berätta så riskerar man att få betala vite samt att häktas.

Hoppa du har fått svar på din fråga!

Cornelia NajafiRådgivare