FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/09/2020

Får man ta upp två parkeringsplatser med husbil?

Jag har en husbil som är 9 meter lång och som är personbils registrerad, får jag stå på vanlig parkering även om jag tar 2 p-platser men står med hjulen innanför linjerna??

Mvh Tomas.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är inte en helt enkel fråga att besvara, det är nämligen så att det är olika beroende på vilken kommun man befinner sig i. I vissa kommuner får man inte ställa sig på två parkeringsplatser, på andra ställen får man det om man har tillstånd och ibland går det bra att ta upp två parkeringsplatser, om man betalar för båda två.

Jag skulle kolla vad som gäller i den kommunen du planerar att köra och parkera husbilen i, oftast har de information på nätet om detta.

Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare