FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/12/2021

Får man ta en julgran från toppen av ett avverkat träd?

I skogen där jag bor har man avverkat (gallrat) gran. Dessa är typ 6-8 meter så det är mer gallring än slutavverkning. När man kvistat och staplat virket har man lämnat kvar topparna. Om man kapar en topp så blir det en ganska lagom julgran. Min fråga är om det är tillåtet att kapa den toppen på redsn fällda träd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte tillåtet att ta en julgran från ett redan fällt träd

Det är inte tillåtet att göra så som du föreslår. Att kapa av en topp och ta hem som julgran är någonting som faller utanför allemansrätten. Vill du läsa mer om vad som är tillåtet enligt allemansrätten finns det bra information i denna vägledning från Naturvårdsverket: https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/publikationer-pdf/1300/978-91-620-1304-2.pdf (särskilt s. 27 är relevant i förhållande till din fråga).

Du kan be markägaren om lov

Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till markägaren och fråga om du får ta en julgran enligt ditt förslag. Säger ägaren nej får du åka till närmsta julgransförsäljare. :)

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare