FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/08/2019

Får man stänga av grannens el om han saknar ledningsrätt?

Hej, grannens elkabel och elmätarskåp går över vår mark och sitter på vår byggnad. Efter en avstyckning så finns det ingen ledningsrätt för dessa. Har jag juridisk rätt att slå av deras el tills vi kunnat få ett avtal eller en ledningsrätt till stånd.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Ni bör inte stänga av grannens el
Jag förstår det som att ni vill stänga av elen som en påtryckning om att grannen ska få sin ledningsrätt genomförd så att ni kan få ersättning för denna inskränkning på er fastighet. Det finns ingen bestämmelse i lag som svarar på er fråga om ni har rätt att stänga av elen för er granne då han saknar ledningsrätt. Av Ellagen framgår bara att elbolag har en rätt att vid avtalsbrott, såsom utbliven betalning, stänga av elen till kunden efter att kunden bland annat har blivit noga informerad om att denna avstängning kommer ske. Jag tolkar lagen som sådan att den enda som egetligen har rätt att stänga av elen för någon är själva elbolaget, och ingen annan.

Vid avstängning riskerar ni att bli skadeståndsskyldiga
Det jag även kan konstatera är att en sådan avstängning av elen kan medföra skador på exempelvis kyl- och frysvaror vilka ni kan bli ansvariga att ersätta enligt 2 kap. 1 § Skadeståndslagen. Ni kommer då bli skyldiga att ersätta hela den skada som grannen har lidit genom sin uteblivna el. Andra eventuella skador kan ni också bli ansvariga för enligt samma lag. Jag råder er med andra ord att inte använda det här som ett påtryckningsmedel för att få grannen att påbörja en ansökan om ledningsrätt hos Lantmäteriet.

Är det så att grannen inte tänker göra en ansökan hos Lantmäteriet råder jag er istället att göra det själva. Med tanke på att elskåpet och kabeln redan finns på er fastighet ska ni ha rätt till ersättning om de ska få finnas kvar där. Blanketten som ska skrivas under och skickas till Lantmäteriet hittar ni här.

Avslutning
Jag hoppas att ni fick svar på er fråga och skulle det vara så att ni har några följdfrågor är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag er lycka till.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare