Får man spela in samtal?

Hej.Jag är lite osäker på vad som är sanning eller ej.Jag har ju fortfarande problem med grannen,en äldre karl som anser att jag ska lyda honom.Jag har gjort en anmälan mot honom för ofredande dock.Men hyresvärden tycker att jag ska banda/filma så att det antingen kan bli levande film eller ljudupptagning så att det ska finnas bevis.Är det verkligen tillåtet idag att utföra sådana saker,även nu OM jag skulle kunna utföra detta?Det låter som att det ska vara olagligt helt enkelt,och jag har för mig det men är osäker.Vidare,har hyresvärden rätt att fråga/begära detta eller föra fram detta som ett förslag till mig?Bor i hyres lgh för övrigt.Jag hoppas att ni kanske vet mera om detta,så jag INTE gör något dumt då.Meningen är ju att det ska framföras bevis för hans gastande,gapandes glåpord och sexuella anspelningar.En riktigt feg karl och dessutom en flitig fönstertittare.Men,hur kan jag få fram bevis?Ord mot ord och det är mkt ledsamt detta.Jag tackar för ert svar.M.vh,M

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

I brottsbalkens 4 kap. 9a § står det att den som olovligen spelar in samtal, eller ej själv deltar i samtalet, gör ett brott. Motsatsvis kan man säga att det är helt tillåtet att spela in samtal man själv är delaktig i, och det finns inget krav på att den andra personen är medveten om det. Vidare, för att en hyresvärd ska vidta åtgärder mot en hyresgäst måste det dokumenteras bevis som hyresvärden kan framställa till hyresgästen så denne vet vad den gjort för fel. Du kan alltså spela in samtal du själv deltar i och använda det som bevisning, till och med i rättegång eftersom vi i Sverige har fri bevisvärdering.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare