Får man spela in privata samtal?

Min dotter väntar barn med en man som hon inte lever med längre. Nu har hon blivit hotad av honom både i telefon och via sms. Hon måste nu göra en polisanmälan för hennes situation börjar bli helt ohållbar.

Sms går ju att spara och visa upp för polisen. Får hon lov att spela in ett samtal mellan dem för att få hans hot inspelade? Kan de användas för att få besöksförbud och ev vårdnadstvist.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för under vilka omständigheter du får spela in samtal samt vad du bör tänka på efter du gjort inspelningen.

Din fråga regleras i brottsbalken (Brb).

Får du spela in samtal?

Enligt 4 kapitlet 9a § brb kan den som spelar in samtal de själva inte delar i dömas för olovlig avlyssning. Om vi således läser paragrafen e'contrario (motsatsvis) kan vi utläsa att det är helt okej att spela in samtal man själv deltar i, även utan den andres samtycke.

Du är alltså fri att spela in vilka samtal du vill så länge du aktivt deltar själv i dem.

Vad bör du tänka på?

En inspelning som innehåller den typen av information du beskriver ska förvaras varsamt och inte spridas vidare till obehöriga. Om du har till avsikt att ge in det till polisen ska detta göras omgående efter inspelningen. Om du distribuerar inspelningen vidare till andra kan brottet förtal aktualiseras (5 kapitlet. 1 § brb). Det innebär att du sprider information vidare till andra om någon annnan som utpekar denne som brottslig eller klanderlig i sitt levnadssätt.

Slutsats

Du får alltså spela in dina samtal, inspelningen bör komma polisen tillhanda så fort så möjligt och får inte spridas vidare till andra obehöriga. Inspelningen kan användas som bevis i de processerna du nämner i frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Mvh

André BlomquistRådgivare