Får man spela in ett samtal utan att motparten vet om det?

Får ett telecomföretag spela in ett samtal med mej från början där vi båda hörs samtala altså förutom avtalsskrivningen utan att rådfråga mej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att spela in ett samtal kan vara brottsligt och detta regeras i brottsbalken (BrB). I brottsbalken finns brottet olovlig avlyssning i 4:9a BrB. För detta brott krävs det att någon spelar in ett samtal med hjälp av teknisk utrustning samt att det inte är ett offentligt samtal och att ingen av parterna är medvetna om att det spelas in.

Motsatsvis gäller att om en av parterna till samtalet är medveten om att samtalet spelas in så är det inte brottsligt. I detta fallet skulle din motpart på telekomföretaget vara medveten om att samtalet spelas in och du skulle själv delta i samtalet, således är det inte brottsligt. Man behöver inte upplysa motparten om att man spelar in samtalet.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare