FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/07/2021

Får man skjuta luftgevär i skogen?

Hej jag undrar hur det gäller med att ta med luftgevär-pistol ut i skogen. Jag är över 18 och har luftvapen som ej kräver licens.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om vissa luftgevär inte är licenspliktiga omfattas det i övrigt av vapenlagens bestämmelser kring skjutvapen. Definitionen av vad som anses vara skjutvapen återfinns i 1 kap 2 § vapenlagen.

Enligt 5 kap 6 § vapenlagen begränsas möjligheterna att medföra skjutvapen på allmän plats. Paragrafen föreskriver att skjutvapen enbart får medföras på allmän plats om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Bestämmelsen innebär ett generellt förbud mot att medföra skjutvapen på allmän plats. Det kan anses befogat att medföra skjutvapen på allmän plats om man exempelvis transporterar ett vapen till och från jakt eller tävling, och vapnet under transporten befinner sig på allmän plats.

Jag skulle dra slutsatsen att det är tveksamt om man får använda soft air gun i offentlig skog och mark. Jag rekommenderar att du vänder dig till Polisen för vidare rådgivning.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare