FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2023

Får man sälja saker under pågående skilsmässa och vem tar över huset vid en bodelning?

1. Får man sälja saker under pågående skilsmässa? 2. Om ett hus värderas lägre än summan man har i lån, den ena parten vill ta över hus+lån. Hur gör man då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågor angående skilsmässa och bodelning regleras i äktenskapsbalken (ÄktB) och jag kommer därför att utgå från denna när jag besvarar dina frågor.

Får man sälja saker under pågående skilsmässa?

Vid en skilsmässa ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9 kap 1 § ÄktB). I bodelningen ingår makarnas så kallade giftorättsgods vilket är sådan egendom som inte är enskild egendom (10 kap 1 § och 7 kap 2 § ÄktB). Man kan låta egendom bli enskild egendom genom exempelvis ett äktenskapsförord eller genom ett testamente. Värdet av makarnas giftorättsgods, med avdrag för skulder, ska läggas ihop och sedan delas lika mellan makarna (11 kap 3 § ÄktB).

Från det att man har ansökt om skilsmässa fram till att en bodelning ska ske uppstår en så kallad redovisningsskyldighet för respektive make (9 kap 3 § ÄktB). Detta innebär att makarna är skyldiga att redovisa för den egendom som de har och även då redovisa för hur deras egendom förändras genom att man exempelvis säljer saker. Man får alltså sälja de saker som man själv äger även under en pågående skilsmässa men är skyldig att redovisa för försäljningen. Syftet med redovisningsplikten är att bodelningen ska bli korrekt och är det så att någon har sålt egendom kan de bli att denna behöver kompensera för den sålda egendomen eftersom giftorättsgodsets värde då har sjunkit.

Hur gör man om den ena maken vill ta över hus och huslån?

Huvudregeln är att makarna får bestämma själva hur en bodelning ska se ut och hur den ska göras. Man behöver alltså inte följa det som lagen skriver om makarna är överens om att göra på något annat sätt. Men även lagen föreskriver att det är möjligt för makar att i bodelningen bestämma att ett hus ska tillfalla den ena maken. Det som gäller då är att den maken som får huset ska ersätta den make som inte får huset med pengar eller andra gemensamma tillgångar för att kompensera för den andel som han eller hon tidigare haft i huset (11 kap 8 § ÄktB). Det som kan vara bra att tänka på är att man upprättat ett bodelningsavtal där man skriver exakt hur bodelningen har gått till och som man sedan skickar in till Skatteverket.

När det kommer till att ta över lån är det andra regler som styr detta. Om du är medlåntagare på ett lån kan du inte avsäga dig ansvaret för lånet. För att du ska kunna lämna ansvaret som medlåntagare måste i så fall den andra låntagaren hitta en annan person som banken godkänner som ny medlåntagare. Alternativt kan den andra låntagaren ansöka om att få ta över lånet ensam. Vad gäller huslånet är alltså min rekommendation att ni kontaktar banken för att lösa ett eventuellt övertagande av lånet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare