Får man såga hål i balkongdörr för att sätta in en AC?

Jag bor i hyresrätt. Min granne har sågat hål i sin balkongdörr för sin slang till AC. Våra balkonger avskärmas av en plåtvägg, golv och tak i betong, en vägg i tegel.

Jag "plågas" av högt ljud via våra balkonger (sovrum innanför balkongen) från hans AC.

Får man såga hål i balkongen?

Ska jag stå ut med ljudet från hans AC?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får man såga hål i balkongdörr?

Vanligtvis får en hyresgäst göra saker såsom att måla, tapetsera och jämförliga åtgärder, på egen bekostnad. Om det gör att lägenhetens värde minskar kan hyresgästen också bli skyldig att ersätta hyresvärden. (12 kap 24a § Jordabalk, JB) Att såga hål i balkongdörren för att sätta in AC är mest sannolikt en otillåten åtgärd att göra som hyresgäst. Det kan inte anses vara en jämförlig åtgärd till att måla om en vägg.

Vilka störningar behöver man inte tåla som granne?

Som hyresgäst får man inte störa grannar eller andra i omgivningen till den grad det är skadligt för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö som inte kan behöva tålas.(12 kap 25 § JB) Vissa störningar kan man få lov att tåla, såsom musik ibland eller att någon har en fest etc. Men en AC som är igång och låter högt kan vara en sådan störning som inte behöver tålas av dig som granne. Eftersom ett sådant konstant ljud kan störa er sömn, och därmed eventuellt skada hälsan.

Vad du kan göra

Eftersom det din granne har gjort förmodligen är otillåtet och att störningen från AC:n kan vara en sådan störning som du inte ska behöva tåla, beroende på hur högt den låter, skulle jag råda dig till att kontakta er hyresvärd och berätta om grannens AC och hur den stör dig. Förhoppningsvis kommer då hyresvärden göra någonting åt problemet så du inte längre behövas störas av AC:n.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare