FrågaÖVRIGTÖvrigt26/03/2023

Får man röka utanför en skola?

Hejsan Jag studerar på Högskolan i Halmstad och det händer ett flertal gånger om dagen att studenter röker vid byggnadernas entréer. Precis vid entrédörrarna finns även ventilationsingången vilket resulterar med att luktar rök i byggnaden och flertalet studenter blir obekväma, får huvudvärk och mår illa av detta. Högskolan har satt upp små skyltar som säger att man inte får röka vid entrén men det hjälper inte. Vi studenter har även frågat om man kan få högskolan att sätta upp partikelfilter i ventilationerna så att det inte luktar om någon inte följer reglerna men det har aldrig lett till något. Röklukten kommer även in i laboratorier och verkstäder som absolut inte får ha rökluft eftersom detta innebär en brandrisk då man inte kan urskilja rökluften från bränningslukter från maskiner eller material. Eftersom Högskolan inte verkar göra något mer åt saken och det inte fungerar att förklara varför man inte kan röka vid entrén flera gånger om dagen så undrar jag om det finns andra juridiska lösningar eller argument som kan användas mot Högskolan eller studenter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga så undrar du om det finns några möjligheter för att förbjuda eller på annat sätt reglera rökningen skom sker utanför högskolan. Eftersom din fråga handlar om rökning på allmän plats kommer jag använda mig av lag om tobak och liknande produkter (LoT).

Reglering i lag

Rökning vid entreen till en högskola är förbudet (6 kap. 2 § tionde punkten LoT). Däremot finns det ingen mjlighet för sanktioner osm hade kunnat avskräcka personerna som röker då det inte finns några straffbestämmelser ifall man bryter mot förbudet.

Andra möjligheter för att rökningen ska upphöra

Det är ägaren av en byggnad eller den som på liknande sätt är den som styr över den som ansvarar att förbudet ska upprätthållas, även om rökningen sker utanför byggnaden vid en entree (6 kap 8 § andra stycket LoT). Det är således Högskolans ansvar att det inte ska ske någon rökning vid entreerna. Högskolan har däremot en möjlighet att avvisa personerna som röker på området om rökningen inte upphör efter tillsägelse (6 kap. 9 § LoT).

Skulle personerna efter tillsägelse inte avlägsna sig kan de dömas för olaga intrång (4 kap. 6 § andra stycket BrB).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare