FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/02/2019

Får man resa till USA efter att ha blivit dömd för ett brott?

Hej

Min systers son vill aka till usa och halsa pa mig. Jag ar hans moster och har bott har sedan 1983. Han blev ardomd for att brott forra aret och undrar om han far komma in i USA. Brottet var fridskrankning. Han blev domd till 3 manaders fangelse men fick slappas tidigare for att ga igenom frivard. Blir jatte glad om du kommer med ett svar!

Han vill ju inte aka hit och bli hemskickad.

Tack pa forhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått din fråga gäller den om din systerson kommer att få resa in i USA efter att ha blivit dömd för fridskränkning. Jag uppfattar också frågan som att han endast ska besöka dig (alltså inte arbeta eller studera i USA).

För att få resa in i USA krävs ett inresetillstånd. Detta kallas för ESTA (Electronic System for Travel Authorization) och tillåter en turist att stanna i USA i upp till 90 dagar. Man ansöker om ett ESTA här.

I ansökan ställs en del frågor som man måste svara på. En av frågorna är om man är tidigare dömd för något brott. Det är viktigt att man svarar ärligt på frågan eftersom man kan få permanent inreseförbud om man ljuger i en ansökan.

Man kan dock bli nekad inresetillstånd till USA om personen som ansöker har blivit tidigare dömd. Från denna regel finns det två undantag:

- Om brottet begicks av någon som var under 18 år och brottet begicks för mer än fem år sedan.

- Om brottet har max 1 års fängelse som straff och den som dömdes för brottet inte suttit i fängelse i mer än sex månader.

Jag vet inte hur gammal din systerson är, men eftersom han begick brottet förra året går det inte att använda sig av första undantaget. Det andra undantaget kan inte tillämpa även fast din systerson endast fick 3 månaders fängelse. Straffet för fridskränkning når upp till ett maximum på 6 år, vilket är 5 år över vad undantaget täcker tyvärr.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att din systerson kommer att bli nekad inresetillstånd vid en ansökan om ESTA. Om så är fallet tycker jag att han borde vända sig till USA:s ambassad som ligger i Sverige och ansöka om ett turistvisum istället. Där görs en annan form av bedömning där hans tidigare dom kanske kommer bedömas annorlunda.

Hoppas det löser sig för er och att detta hjälpte lite!

Med vänliga hälsningar,

Ebba AlkehagRådgivare