FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/08/2018

Får man publicera bilder på människor utan deras samtycke?

Vad gäller om jag publicerar en bild på ett antal personer vid en sammankomst i en dagstidning och därtill bifogar en text med vad sammankomsten gäller

Lawline svarar

Hej!

Generellt gäller att du får ta bilder på folkmassor om detta sker i offentliga platser. Dessa bilder får du även publicera i tidningar. Det kan däremot finnas vissa undantag beroende på de närmare omständigheterna - exempelvis kan bilden, tillsammans med texten, innebära ärekränkning om sammankomsten avser en brottslig verksamhet eller i övrigt något som är ägnat att utsätta människorna för andras missaktning, jfr. 5 kap. 1 § brottsbalken (1962:700).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare