Får man plocka ner andras valaffischer?

Är det ok att plocka ner andras valaffischer? Känns väldigt skadligt för vår demokrati.

http://www.marsta.nu/startsidan/forre-kf-ledamot-atalas-for-skadegorelse/

http://www.marsta.nu/startsidan/forre-s-politiker-frias-for-skadegorelse-i-hovratten/

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Brottsligt?

Oavsett syfte och information med en valaffisch så kan det faktiskt vara en brottsligt handling att riva ner en sådan, ett plakat etc. De senaste åren har media uppmärksammat flertalet situationer som liknar det du beskrev, där främst två brott blivit aktuella, egenmäktigt förfarande och skadegörelse.

Egenmäktigt förfarande

Brottet finns reglerat i 8 kap. 1 § Brottsbalken och har en mycket omfattande tillämpningsområde vilket innebär att rena ''bagateller'' kan tänkas falla under regelns tillämpning. Påföljden av brottet är böter eller fängelse i högst ett år. I ett tidigare fall yrkade en åklagare på 1500 kr i böter som påföljd för personer som hade rivit ner affischer med politisk propaganda efter man funnit dem göra sig skyldiga till egenmäktigt förfarande.

Skadegörelse

Brottet finns reglerat i 12 kap. 1 § Brottsbalken och föreskriver att den som förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt döms för skadegörelse till fängelse i högst två år. Om skadan däremot är av ringa, det vill säga obetydlig till sin natur, döms den som orsakat skadan istället enligt 12 kap. 2 § Brottsbalken till ringa skadegörelse till böter eller fängelse i högst sex månader. Artikeln du lyfter i din fråga är ett exempel på en situation som föranledde brottet skadegörelse, däremot friade både Tingsrätten och Hovrätten henne då man inte kunde slå fast att hon förstört affischerna. Hovrätten menade även att det inte stod klart att hon genom sitt agerande orsakat ekonomisk skada för det andra partiet.

I ett fall från 2014 däremot, där två personer rev ner valaffischer för SD strax före valet, dömdes dessa till skadegörelse. I fallet betonade domstolen att personernas handlande att riva ner affischerna i nära anslutning till riksdagsvalet riktade sig mot den fria opinionsbildningen.

Sammanfattning

Som svar på din fråga så kan man begå brott genom att riva ner andras valaffischer. Man kan göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande eller skadegörelse. Vilken brottsrubricering som blir aktuell i varje fall kan jag på rak arm inte bedöma, det åligger domstolen och åklagaren utifrån omständigheterna i det enskilda fallet!

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare