FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/01/2022

Får man öka farten när någon kör om?

Är det en brottslig handling att accelerera kraftigt (öka 50km/h) då man ser att någon påbörjat en omkörning och kan man i sådana fall anmäla registreringsnummret på bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över dels om det är brottsligt att hindra en omkörning genom att öka hastigheten, dels om man kan anmäla registreringsnumret på en bil. Det korta svaret är att ja, det är brottsligt att öka farten när man blir omkörd och ja det går att anmäla registreringsnumret på bilen. I det följande går jag lite mer utförligt igenom svaret.

Det är brottsligt att öka farten när man blir omkörd

När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om, får föraren varken öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen. Istället ska föraren som blir omkörd visa hänsyn genom att hålla till höger i körfältet. (3 kap. 38 § trafikförordningen)

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot det, d.v.s. exempelvis ökar hastigheten när den håller på att bli omkörd, kan dömas till penningböter. (14 kap. 3 § p. 1 b trafikförordningen)

Göra en polisanmälan

Det är möjligt att anmäla registreringsnumret på bilen till polisen. I Sverige har vi dock något som kallas för föraransvar. Det innebär (till skillnad från ägaransvar) att det är föraren av ett fordon som ansvarar för eventuella trafikförseelser. Således kan inte ägaren av ett fordon drabbas av exempelvis en fortkörningsbot som någon annan orsakat då den framfört ägarens fordon.

Utan någon ytterligare bevisning skulle det därmed vara väldigt svårt att nå framgång med en polisanmälan där man bara uppger ett fordons registreringsnummer.

För att få reda på vem som äger en bil kan man använda sig av Transportsstyrelsens sms-tjänst som finns att tillgå på myndighetens hemsida (observera att tjänsten är avgiftsbelagd).

Även om det alltså skulle vara svårt att nå någon framgång med en polisanmälan, kan det ändå vara bra att upprätta en sådan ur andra synpunkter – såsom för statistikföring osv. Du kan hitta mer information på Polisens hemsida men du gör lättast en anmälan genom att ringa 114 14 eller genom att besöka närmaste polisstation.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare