Får man lön om arbetsgivaren går i konkurs?

Hej,

Jag jobbar som extra arbetare på en städ firma som går nu till konkurs och arbetsgivaren säger kan inte betala lönerna. Han informerad oss om det igår och sa också att annat städ firma kommer att ta över. Han sa att staten ska betala lönerna kanske snart men för mig all känns osäker. Jag undrar om jag kan lita på vad han säger. Finns någon jag kan göra mig sjläv, kontakta en mydighet som kan hjalpa mig eller?.

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som din arbetsgivare säger så är det så att staten kan gå in och se till så att arbetare hos ett företag som går i konkurs får sina löner betalda även om pengarna är slut i företaget. Detta kallas för statlig lönegaranti och regleras i lönegarantilagen. Du behöver alltså inte oroa dig för att inte få lön.

I praktiken kommer det gå till så att det kommer utses en så kallad konkursförvaltare för städfirman. Det är konkursförvaltaren som ansvarar för städfirman när den har gått i konkurs och det är till konkursförvaltaren du ska vända dig för att se till att du får statlig lönegaranti utbetald. Förmodligen kommer ni arbetstagare bli kontaktade av konkursförvaltaren. Men skulle detta inte ske kan du alltid höra av dig till tingsrätten på din ort och begära att få reda på vem som utsetts till konkursförvaltare för städfirman. Hör i så fall av dig till konkursförvaltaren och var tydlig med vilka krav på lön du har.

Hoppas detta besvarar din fråga, med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare