Får man körkortet återkallat igen efter fällande dom om spärrtid redan löpt ut

Om man kört 52 på en 40 väg med indraget körkort i 3 månader. sedan får tillbaka körkortet innan man fått straffet för grov olovlig körning. Blir man av med sitt nya körkort då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett körkort ska återkallas i det fall man blir dömd för grov olovlig körning, se 5 kap. 3 § 4 p. körkortslagen. Hur länge ett körkort ska återkallas framgår av den så kallade spärrtiden. Spärrtiden är just den tid som körkortsförbudet ska gälla, denna tid kan löpa från en månad till tre år. Se 5 kap. 6 § körkortslagen.

I ditt fall antar jag att du blev av med ditt körkort redan då polisen stoppade dig, alternativt några dagar senare efter att transportstyrelsen meddelat detta. Ett beslut om att dra in körkortet kan tas innan en dom i det fall man har skäl att anta att det slutliga beslutet kommer bli att körkortet dras in, se 5 kap. 5 § körkortslagen. I ditt fall gjordes en bedömning att det förelåg omständigheter som lutade åt att domen skulle leda till en återkallelse och därför beslöt man att dra in körkortet redan innan. Spärrtiden börjar då löpa från den dag som körkortet togs i från dig alternativt från den dag transportstyrelsen meddelat dig om indragandet.

Detta innebär att 3 månader redan har löpt på din spärrtid. Om inte det beslut du fått genom domen om olovlig körning innehåller en längre spärrtid har spärrtiden redan löpt ut och du får då också behålla ditt nya körkort. Skulle domen påvisa en längre spärrtid börjar dock den tid som är kvar att löpa från den dag domen vinner laga kraft, det vill säga när domen inte längre går att överklaga eller då ett överklagande nekas. Se 5 kap. 1 § körkortslagen.

Hoppas att detta svar var till din hjälp, Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare