FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/05/2022

Får man köra med övningskörningsskylt?

Vad händer om man kör med övningskörsskylten trots att man inte övningskör?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över vad som händer om man kör med övningskörningsskylten trots att man inte övningskör.

Reglerna om övningskörningsskyltar återfinns i körkortsförordningen. Det finns emellertid ingen bestämmelse där som säger att det är förbjudet att köra med övningskörningsskylt trots att man har körkort. Däremot är det så att man inte får övningsköra utan att det på lämpligt sätt anges att fordonet man kör används för just övningskörning. (4 kap. 5 § körkortsförordningen)

Med andra ord finns det alltså inget förbud mot att köra bil med övningskörningsskylt trots att man inte övningskör. Ingenting bör således hända om man kör bil med övningskörningsskylt även fast man har körkort. Med det sagt är det min rekommendation att alltid ta av övningskörningsskylten när man byter förare till en som har körkort för att undvika missförstånd i trafiken.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Fredrik NygrenRådgivare