Får man köra bil om man överklagat beslut om körkortsåterkallelse?

Jag har överklagat Transportstyrelsens beslut om indraget körkort för en period om två månader till Förvaltningsrätten (väjningsplikt pga högerregel). Har jag rätt att köra bil tills Förvaltningsrätten har beslutat i ärendet? Alltså gäller Transportstyrelsens beslut tills Förvaltningsrätten har kommit med sitt beslut, trots att jag har rätt till att överklaga, och trots att Förvaltningsrätten eventuellt är av en annan åsikt än Transportstyrelsen som följd av de förmildrande omständigheterna i fallet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett beslut av Transportstyrelsen om återkallelse av körkort gäller omedelbart (7 kap. 7 § körkortslagen). Detta betyder att du inte får köra bil under den period körkortet är återkallat även om du överklagat beslutet. Skulle du trots återkallelsen köra bil gör du dig skyldig till brottet olovlig körning (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Straffet för detta brott är böter och kan även leda till att Transportstyrelsen beslutar att förlänga spärrtiden (den tid körkortet ska vara återkallat).

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare