Får man köra bil om man har överklagat körkortsåterkallelse?

Hej

Om jag överklagar ett beslut om återkallat körkort från transportstyrelsen får jag då köra bil tills ärendet är klart?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om besluts verkställbarhet. Att ett beslut är verkställbart innebär att det börjar gälla.

Utgångspunkten inom förvaltningsrätt är att ett beslut börjar gälla när det delgivits den som beslutet angår, dvs att du i detta fall har tagit del av beslutet. Gällande återkallelse av körkort så är fallet dock ett annat, ett beslut av Transportstyrelsen gäller nämligen omedelbart (Körkortslagen 7 kap. 7 §). I ditt fall behövs det alltså inte ens att du har tagit del av beslutet för att det ska kunna gälla.

Eftersom beslutet då gäller, så får du alltså inte köra bil även om du har överklagat beslutet. Skulle du köra bil trots återkallelsen så blir det tal om olovlig körning, vilket är brottsligt och leder till att du kan dömas till böter (Lag om straff för vissa trafikbrott 3 §). Olovlig körning kan också leda till att Transportstyrelsen kan bestämma sig för att förlänga spärrtiden, om de får reda på den olovliga körningen.

För att sammanfatta så får du alltså inte köra bil även om du har överklagat beslutet om det återkallade körkortet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare