FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/12/2020

Får man köpa ut alkohol till en 18-åring?

En 18 åring får inte köpa alkohol från systemet men kan dricka alkohol på krogen. Därför undrar jag om någon får köpa ut från systemet till en 18 åring eller om detta också är olagligt. Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte olagligt för en minderårig att förtära alkohol. Det är istället den som förser den minderåriga personen med alkohol, som bryter mot lagen. Av 3 kap 9 § alkohollagen (2010:1622) framgår att det är olagligt att köpa ut eller sälja sprit, vin eller starköl till en person som är under 20 år. När det gäller folköl eller annan alkoholdryck med en alkoholhalt upp till 3,5 % är åldersgränsen istället 18 år. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot detta och köper ut alkohol till en minderårig kan dömas för olovligt anskaffande av alkohol till böter eller fängelse i högst 2 år, och vid grovt brott högst 4 år. Detta följer av 11 kap 7 § alkohollagen. Det är alltså olagligt att köpa ut från systemet till en person som är under 20 år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare