Får man köpa en fastighet av sin förälder för taxeringsvärdet?

Är intresserad av att köpa en sommarstuga av min gamla mamma. Min pappa är död men jag har en syster. Hon är inte intresserad av stugan. Kan jag köpa den billigt dvs till taxeringsvärde?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det finns ingen reglering om att köpa en fastighet för taxeringsvärdet är förbjudet. Det är alltid tillåtet att göra en bra affär. Det finns dock andra rättsliga konsekvenser som man bör ta hänsyn till när man köper en fastighet billigt av en förälder. Det som kan vara värt att nämna är de skatterättsliga och arvsrättsliga konsekvenserna.

Lite generellt om fastighetsköp
Ett fastighetsköp kan ses som gåva eller köp beroende på hur mycket betalning som ges. Vid försäljning av fastigheter så är huvudregeln att man ska betala skatt. Det ses som ett vanligt fastighetsköp om ersättningen för en såld fastighet är minst taxeringsvärdet. Är ersättningen för en fastighet lägre än taxeringsvärdet så kan överlåtelsen klassas som gåva. Det blir olika skatterättsliga konsekvenser av dessa. Dessa gränser har etablerats genom praxis, se skatteverkets referat av RÅ 1981 1:29 https://www.skatteverket.se/rattsinformation/arkivforrattsligvagledning/arkiv/rattsfall/2009/rattsfall2009/357808.5.58a1634211f85df4dce80009757.html

I ditt fall så tänkte du köpa sommarstugan för taxeringsvärdet, Så det lär klassas som ett fastighetsköp. Jag kommer även att nämna hur det blir om du istället köper fastigheten för mindre.

Skatterättsliga konsekvenser
Om fastigheten förvärvas genom köp

I detta fall kommer din mor betala skatt för kapitalvinst för fastigheten. Detta förutsätter att din mor har sålt fastigheten för mer än vad hon förvärvat den för. Detta regleras i 44-45 kap Inkomstskattelagen (IL). I huvudsak så är det 22/30 av kapitalvinsten man betalar skatt på och skatten som ska betalas är 30% på kapitalvinster. Detta stadgas i 45 kap 33 § IL.

Om fastigheten förvärvas genom gåva

I 8 kap 2§ IL så stadgas det att man inte betalar skatt på gåva. Som ovan stadgat så räknas vissa fastighetsköp som gåva om ersättningen för fastigheten varit ganska lågt.

Arvsrättsliga konsekvenser
Det är värt att belysa att det arv din mor kommer att lämna efter sig är det som finns vid hennes bortgång. Fram till den tidpunkten kan hon avyttra egendom och skaffa ny egendom. Säljer hon fastigheten till dig för marknadspris så har en del av hennes egendom bara bytt form. Det kan dock ses som förskott på arv om din mor säljer sommarstugan till ett förmånligt pris till dig.

För att göra ett litet exempel. Säg att sommarstugan är värd 1 000 000kr och du hade betalat 1 000 000kr. Då hade det totala värdet på din mors tillgångar inte förändrats, enbart den form som värdet finns i. Om du nu köper fastigheten för 750 000kr istället för marknadspris. Så skulle man kunna se det som att du fått 250 000kr av din mor. Detta skulle kunna ses om förskott på arv enligt 6 kap 1§ Ärvdabalken (ÄB). Er mor kan i överlåtelsehandlingen samt sitt testamente skriva in om detta ska ses som förskott på arv eller ej.

Sammanfattning
Ja du kan köpa stugan för taxeringsvärdet, men det är värt att ha regler om förskott på arv och skatt i åtanke.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare