Får man jobba extra hos annan arbetsgivare under tjänstledighet för studier?

Hej! Jag har tagit tjänstledigt från mitt jobb för att studera ett år. Mina studier är på annan ort än mitt jobb så jag har alltså flyttat rätt långt för det. Nu undrar jag om jag får jobba extra där jag bor nu medan jag är tjänstledig? MÅSTE jag höra av mig till mitt jobb för att fråga om det är okej? Extra jobbet är inte i samma bransch som mitt andra om det spelar roll. Sen undrar jag även om jag får jobba extra på mina lov (när jag åker hem) på annat än mitt vanliga jobb, fortfarande under min tjänstledighet, eller måste jag då prata med mitt jobb?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill jobba extra under studieledigheten är det i första hand hos din ordinarie arbetsgivare det ska ske. Du får inte lov att jobba extra på ett annat ställe under tiden du är tjänstledig för studier, det spelar ingen roll att du har flyttat. För att få jobba extra hos en annan arbetsgivare måste du i sådana fall komma överens med din ordinarie arbetsgivare om detta, som i sådana fall kan godkänna att du jobbar extra hos någon annan. Detta blir även svaret på din andra fråga om vad du får göra när du åker hem – för att få jobba någon annan stans än hos din ordinarie arbetsgivare måste du fråga din arbetsgivare om detta och komma överens med denne om det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare