FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/04/2022

Får man hålla i mobilen när man kör?

Hej, Jag blev stoppad av polis då de antog att jag talade i mobilen medan jag körde. Vad polisen såg var att jag höll mobilen i handen då jag lämnade min p-plats . Jag hade hela tiden bägge händerna på ratten,- lade sedan omedelbart ner mobilen på passagerarsätet igen. Körde ca 50 meter och parkerade igen. Mobilen var på högtalarfunktion. Jag fick väganvisningar då jag kört fel. Jag accepterade inte någon bot, men har nu fått ett strafförläggande men anser det inte riktigt. Har sökt om det är förbjudet att röka, eller äta medan man kör, men kan inte se något föbud för detta. Polisen anser att jag talade i telefonen - men det anser inte jag. Vad är rätt här? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över hur man får använda mobilen vid framförandet av ett fordon. Det korta svaret är att man inte får använda mobilen på ett sådant sätt att man håller den i handen. I det följande går jag lite mer i detalj igenom vad som gäller.

Man får inte hålla mobilen i handen

Sedan i början på år 2018 började en ny regel att gälla med innebörden att förare av fordon inte får använda mobiltelefonen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. (4 kap. 10 e § andra meningen trafikförordningen

Det spelar således ingen roll huruvida man pratar i mobiltelefonen (på högtalarfunktion eller ej) eller använder en navigatorapplikation i mobilen. Det spelar heller ingen roll om man fortfarande har båda händerna på ratten. Så fort du använder mobiltelefonen på ett sådant sätt att du håller den i handen så strider det mot bestämmelsen i trafikförordningen.

Utifrån de omständigheter som du beskrivit i din fråga verkar det alltså vara så att polisen har agerat rätt.

Angående om det är förbjudet att röka eller äta när man kör så finns det i samma bestämmelse ett förbud även mot det, men det förbudet gäller bara i den mån som det menligt påverkar framförandet av fordonet. (4 kap. 10 e § första meningen trafikförordningen

Förbudet mot att hålla mobiltelefon i handen gäller däremot utan att det behöver göras en prövning av om användandet påverkat framförandet av fordonet menligt. Man kan man med andra ord framföra fordonet på ett väldigt tryggt och säkert sätt men ändå bli fälld för att man höll mobiltelefonen i handen.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare