FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/05/2021

​Får man ha sin tjänstebatong i bilen då man inte är påväg till eller från tjänst?

Hej

Jag undrar om jag kan förvara min tjänstebatong i bilen då jag jobbar som väktare även fast jag inte är påväg till eller från jobbet, om polisen skulle stoppa en finns de risk att man åker dit för brott mot knivlagen och andra farliga föremål? För jag brukar ha den längst ner i väskan och väskan ligger alltid i bilen

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det strider mot någon lag att du har med dig din tjänstebatong i bilen även när du inte är i tjänst.

Gällande rätt. Knivar andra stick och skärvapen eller andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmänna platser eller i bilar på allmänna platser (1 kap. 1 § Knivlagen). Dock gäller inte detta förbud om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst (1 kap. 1 § 1 st. Knivlagen). Det omfattar då tex när ordningsvakter bär batong, det betyder då att en ordningsvakt som bär batong inte omfattas av förbudet. Detta undantag omfattar dock endast när ordningsvakt är i tjänst.

Vad betyder det här för dig. Du är alltså undantagen från förbudet mot att bära batong på allmän plats när du är i tjänst som ordningsvakt. Dock när du inte är i tjänst så bedöms du enligt huvudregeln, det betyder alltså att det bryter mot ovan nämnda förbud att ha batongen i bil som är på allmän plats när du har den i väskan i bilen och inte är i tjänst.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Adam StannervikRådgivare