Får man ha kapell på flaket?

Får man ha kapell på flaket på en A-traktor/ Epa traktor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en A-traktor har en tjänstevikt av högst 2000kg och mindre än 60% av tjänstevikten vilar på drivhjulen ska den vara försedd med ett såkallat barlastflak som medger tillräcklig barlast. Ett sådant flak måste vara öppet och får alltså inte vara under något så det betraktas som en bagagelucka. Jag vet inte riktigt vad du menar med kapell men om det innebär någon fast anordning som medför att flaket inte längre är öppet så får du därför inte ha det på fordonet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare