Får man ha grillplats med öppen eld i villaområde?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eldning vid grillplats i villaområde

I enlighet med Länsstyrelsens uttalande har de för närvarande inte fattat beslut om generellt eldningsförbud i Stockholms län. Lokala avvikelser kan dock förekomma. Beslut om lokala eldningsförbud kan du däremot hitta på din kommuns webbplats.

I enlighet med Länsstyrelsen är grillning vidare tillåten vid fasta grillplatser på allmän plats, som är utformade så att risken för brandspridning är låg. Fast grillplats innebär eldplats som är avgränsad med obrännbart material (till exempel betongkonstruktion eller stensättning) och har en bred markyta med grus eller motsvarande runt eldplatsen.

Det är möjligt att läsa mer på följande länk: Om eldningsförbud (Länsstyrelsen)

Eldning i trädgården

I enlighet med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är det av miljö- och hälsosynpunkt normalt förbjudet att elda i  tätbebyggda områden. Kommunen har rätt att fatta beslut om eldningsförbud inom sin kommun, men i vissa kommuner kan det emellertid vara tillåtet att elda grenar och löv från din trädgård utomhus under särskilda tidsperioder även i tätbebyggda områden. För att ta reda på vad som gäller behöver du kontakta din kommun för att ta reda på vilka regler som gäller. Kommunen brukar även informera om eventuella eldningsförbud via sin webbplats.

Sammanfattande bedömning

Alltså, det är tillåtet att grilla på grillplats som i trädgården, under ordnade former. Frågan om det är möjligt att placera en grillplats i ett villaområde är normalt en kommunal fråga, och det är mest lämpligt att göra av dig till din kommun.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare