Får man ha fler personer i bilen när man övningskör?

hej

får man ha fler personer i bilen när man övningskör.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Körkortslag (1998:488) (KörkL) kapitel fyra finns regler som ska följas vid övningskörning. I kapitlet står det bland annat vilka kraven på handledaren är, vilken ålder man ska uppnått för att få övningsköra samt att man ska genomgå en introduktionsutbildning och riskutbildning.

I lagen finns det ingen bestämmelse som talar om ifall det får eller inte får färdas fler personer i bilen än handledare och övningsförare vid övningskörning. Detta innebär således att det får vara flera personer i bilen när man övningskör.

Avslutningsvis vill jag betona att man i början av sin utbildning inte bör ha med någon annan person i bilen än handledaren med tanke på risken för olyckor i trafiken.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare